Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Hannah - 25 augusti 2011 10:32

Varför är folk (och jag) så rädd för ordet lat?
För att verka vara lat?

Och vad är egentligen att vara lat?

Jag tycker jag ser rädslan om att bli stämplade som lat hos otroligt många.

Jag ser det hos mig själv, hos mina vänner och så även hos mina bekanta (läs facebookvänner).


Inom kristendomens moraltradition är lättja (Latin: Acedia) en av de sju dödssynderna.
Lättja förklaras ofta som lathet, likgiltighet eller passivitet.

Ordet Acedia är latin och kommer från grekiskan Akedia som betyder "frånvaro av att bry sig" (se wikipedia).



Synonymer till lat är; slö, maklig, lättjefull, bekväm, trög, loj,

lig, drönig, oföretagsam, försoffad, slapp, ovillig att arbeta och arbetsskygg (se synonymer.se).


Det kanske inte är så konstigt att ordet har en negativ klang om det förknippas med en dödssynd, tröghet och arbetsskygg?

Men vad är då lat?

Är man lat om man är hemma? Är man lat om man inte städar huset/lägenheten 2-3 gånger i veckan? Är man lat om man inte fullbordar en lista på 5-10 saker man ska göra om dagen? Eller är man lat om man helt enkelt slappnar av?

Jag ser och hör folk (inklusive jag), hela tiden, som gör oändliga lister på saker som man ska, bör, måste och har gjort.


Du, är du vad du gör eller är du den du är?


När du presenterar dig för en främmande människa, börjar du med vad det är du gör? Jobbar, pluggar, städar, dansar eller fixar?


Jag tycker att detta är värt att tänka på. Och jag hoppas att du också får nånting att tänka på. För att tänka är aldrig fel.


Och någonting jag definitivt kommer försöka tänka mer på är alla dessa negativa, energiknyckande ord som jag måste, jag ska, jag borde och istället försöka se de som att jag vill!

För om jag ska städa är det väl för att jag vill att det ska bli rent, fint, lukta gott och kanske till och med få beröm av mina nära och kära som ett plus i kanten?

Kan man då inte hoppa över "måste" delen och hoppa direkt till att jag vill städa för att jag vill att det ska lukta gott?


Nä nu! Nu ska jag skärpa mig och sluta lägga så mycket energi på fel ord och fel sysslor och gå och städa och packa! ;)

Men även slappna av senare i form av att spela ps3 och ta ett bad.

Ovido - Quiz & Flashcards